Hyödyllisiä linkkejä

Tälle sivulle on kerätty senioreille (toivottavasti) hyödyllisiä nettipalveluita.

Lämpiö

Lämpiö on valtakunnallinen kulttuurihanke, jossa keskitetään ikääntyneille tarkoitettuja digikulttuuripalveluita samalle verkkoalustalle. Lämpiössä on sekä maksuttomia että maksullisia sisältöjä. Sisällöt voivat olla videoita, suoria lähetyksiä ja tekstiä.

Lämpiöön pääset linkistä lampio.fi.

OnniTV

OnniTV tarjoaa ikäihmisille liikunnallista etäkuntoutusta, virikkeellistä muistikuntoutusta sekä kulttuuria ja opetuksellista sisältöä joka arkipäivä klo 11-13.

OnniTV näkyy antenni-tv:n kanavapaikalla 33 ja Elisan sekä Telian kaapeli-tv:n kanavapaikalla 66. Voit katsoa OnniTV:tä myös tietokoneella osoitteessa onnitv.fi/suora. Tulevat ohjelmat ja itse palvelun esittelyn löydät osoitteesta onnitv.fi/etusivu.

Gery ry

Gerontologinen ravitsemus ry edistää ikäihmisten hyvinvointia ravitsemuksen, liikunnan ja sosiaalisen toiminnan avulla. Hyvä ravitsemus tukee aivoterveyttä, toimintakykyä ja nopeuttaa sairauksista toipumista. Gery ry tarjoaa tietoa sekä tekstimuodossa että webinaareina ja videoina. Gery ry:n sivustolle pääset osoitteessa gery.ry

Yhdistyksellä on meneillään hanke Voimaa ruuasta, joka on tarkoitettu kaikille kotona asuville ikääntyneille. Tavoitteena on edistää ikäihmisten toimintakykyä ja terveyttä ravitsemuksen, liikunnan ja yhdessä tekemisen avulla. Hankkeen sivustolle pääset osoitteessa voimaaruuasta.fi.

Koti toimivaksi

Koti toimivaksi -verkkolehti esteettömästä asumisesta on koottu Senioriopettaja-lehdessä vuosina 2021–2023 julkaistuista asiantuntija-artikkeleista.

Koti toimivaksi -verkkolehti

ODL yhteislaulut (Oulun diakonissalaitos)

Laulattaako mutta yksin ei viitsi? Tule löytämään virkistystä arkeen ja tapaamaan ihmisiä laulun ja kahvittelun merkeissä! ODL järjestää kuukausittain yhteislaulutilaisuuden, jossa luodaan keidas arkeen laulamalla ja yhdessä olemalla. Tutustu aikatauluun linkistä odl.fi/yhteislaulut.

ODL Korttelikohtaamiset

Korttelikohtaamisissa saat tekemistä, juttuseuraa ja yhteistä ajanviettoa kahvikupin äärellä. Korttelikohtaamisissa sinulla on mahdollisuus osallistua keskusteluun eri aiheiden ympärillä, tutustua käsitöiden maailmaan, nauttia musiikista ja tulla mukaan retkille lähiympäristöön. Tekeminen kulkee käsi kädessä osallistujien toiveiden sekä vuodenaikojen teemojen mukaan. Tutustu aikatauluun odl.fi/korttelikohtaamiset.

ODL Keikka-apu

Keikka-apu on vapaaehtoisen kanssa toteutettavaa tukitoimintaa kotona asuville yli 65-vuotiaille oululaisille.

Voit tilata asiointiapua vaikkapa lääkärikäynnille tai kirjastoreissulle. Keikka-apulainen lähtee kaveriksi varmistamaan, että tärkeä käyntisi kodin ulkopuolella hoituu sujuvasti ja turvallisesti. Tilaa keikka koordinaattorilta vähintään viikkoa ennen tarvetta, aina kertaluonteisesti. Keikka-apu toteutuu, jos sopiva vapaaehtoinen löytyy. Lisää tietoa keikka-avusta ja koordinaattoreiden yhteystiedot löydät odl.fi/keikka-apu

Voisitko alkaa vapaaehtoiseksi?

Lähtisitkö ikääntyneen avuksi esimerkiksi lääkäriin, kampaajalle tai kauppareissulle? Keikat eivät sisällä kodinhoitotehtäviä. Sinut perehdytetään tehtäviin ja saat jatkuvan tuen tehtäviisi. Voit varata itsellesi sopivat keikat. Sitoudut aina kertaluonteisesti. Tutustu vapaaehtoistoimintaan osoitteessa odl.fi/vapaaehtoiseksi.

DigiJelppari (Caritas-säätiö)

DigiJelppari-toiminta tarjoaa maksutonta digiopastusta oululaisille ikäihmisille. DigiJelppari-toiminnassa oululaiset +65-vuotiaat saavat digiopastusta vapaaehtoisilta DigiJelppareilta ikäihmisen omassa kodissa hänen omilla laitteillaan. Toiminta on ilmaista. Tutustu toimintaan linkistä DigiJelppari-toiminta, sivun lopussa on yhteystiedot. Katso myös Diginurkan vinkit.

Caritas-säätiö tarjoaa myös Digituokion parillisina keskiviikkoina Asemakatu 26:ssa. Digituokioon voit tulla oman puhelimesi, tablettisi tai läppärisi kanssa. Voit tulla opettelemaan itsellesi uutta digiasiaa, johon saat opastusta DigiJelppari-vapaaehtoiselta. Ohjaamme ja autamme sinua myös digiongelmassa. Tutustu digituokioon ja katso tapaamisajat.

DigiJelppariksi?

Voisitko alkaa digijelppariksi auttamaan +65-vuotiaita digihaasteissa?  Tutustu toimintaan linkistä DigiJelppari-toiminta, sivun lopussa on yhteystiedot.

SeniorSurf - etäopastusta digiasiaasi

SeniorSurf tarjoaa maksutonta digiopastusta tietokoneen tai muun digilaitteen käyttöön etätuen muodossa. Etäopastus tapahtuu puhelimitse tai tietokoneella tarvittavia ohjelmia käyttäen. Opastajina toimivat luotettavat vapaaehtoiset vertaisopastajat ympäri Suomen.

SeniorSurf-toiminta vahvistaa seniorien digiosallisuutta ja digitaitoja. SeniorSurf tukee organisaatioita seniorien digiopastusten käynnistämisessä, verkottaa toimijoita keskenään, tarjoaa eri yhteisöjen vapaaehtoisille senioridigiopastajille paikan saada keskinäistä vertaistukea ja rohkaisee senioreita digimaailman ja digiopastusten pariin.

Voit tarkemmin tutustua palveluun osoitteessa seniorsurf.fi/seniorit/ ja etäopastukseen osoitteessa  seniorsurf.fi/seniorit/etaopastus/

Yleisradion digitreenit

Digitreenit on verkkosivu, jolta löydät ison valikoiman vinkkijuttuja, sanaston sekä kokonaisen peruskurssin. Digitreeneistä löydät apua ja niksejä puhelimen, tietokoneen ja digipalvelujen käyttöön. Voit myös testata taitojasi, etsiä sanojen selityksiä. Digitreenit löydät osoitteesta yle.fi/aihe/digitreenit

Voitas.fi

Voitas.fi on liikuntaan keskittynyt sivusto. Se tarjoaa Ideoita liikkumiseen yli 65-vuotiaille, ammattilaisille ja ohjaajille

• Satoja erilaisia liikkeitä
  • Valmiita ohjelmia ja jumppavideoita
  • Eri vaikeusasteita
  • 100 % ilmainen

Voitas.fi sivustolle pääset osoitteessa voitas.fi. Sivuston liikuntavideoita voit käyttää ilman rekisteröintiä ja tilin tekemistä. Liikuntavideoissa jumpataan tuolissa, rollaattorilla, seisten, istuen tai .... Monenlaisia ideoita liikkumiseen.

Mikäli haluat koota ihan oman liikuntaohjelman Voitas.fi:n liikkeistä, niin luo Voitas-tili. Ohjelmat tallentuvat tilillesi. Voit muokata ja tulostaa niitä tarvittaessa. Voitas-tilin käyttäminen on maksutonta ja sen tekeminen on helppoa. Tarvitaan vain nimi ja sähköpostiosoite.

Oulun kaupungin +65-ikäihmisten liikunta

Oulun kaupunki tarjoaa oululaisille 65+ ikäisille erilaisia ohjattuja ryhmiä sekä kannustaa liikkumaan omatoimisesti.

65+ liikkumisen suositus korostaa liikkumisen monipuolisuutta. Tavoitteena on toimintakykyä ylläpitävä tai parantava liikkuminen. Liikkuminen myös piristää mieltäsi ja nukut paremmin.

Pääset tutustumaan tarjontaa osoitteessa www.ouka.fi/liikuntaryhmat/65-ikaihmisten-liikunta

Seniorikortti

Meille oululaisille senioreille on tarjolla seniorikortti, joka   on tarkoitettu 65 vuotta täyttäville ja iäkkäämmille itsenäiseen kuntoiluun. Kortin voit hankkia sen vuoden alussa, kun täytät 65 vuotta. Kortti maksaa 30 euroa ja se on voimassa puoli vuotta ostopäivästä. Tutustu seniorikorttiin osoitteessa ouka.fi/liikuntaryhmat/seniorikortti.

KunnonLähde

Tutustu myös Kunnonlähde-toimintaan. KunnonLähde on vertaisohjaajien ohjaamia maksuttomia liikuntaryhmiä yli 65-vuotiaille oululaisille. Ryhmiä perustetaan osallistujien mielenkiinnon mukaisesti. Tutustu toimintaan osoitteessa ouka.fi/kunnonlahde.

Tasapainoharjoittelua

Oulun kaupunki on toiminut osatoteuttajana KARITA-hankkeessa (Kotona Asumista Rohkeasti ja Itsenäisesti Teknologian Avulla). Hankkeen toteutusaika on ollut 2021–2022. Hankkeessa on tehty mm. videoita tasapainoharjoitteluun.

Tutustu tasapainoharjoitteluun videoiden kautta. Harjoittelun turvallisuuden takaamiseksi suositellaan katsomaan ensimmäisenä turvallisuuteen liittyvän video. Suorita harjoittelu itselle sopivaan tahtiin ja oman tasosi mukaisesti.